Inmiddels werk ik alweer zon 5,5 jaar voor mijzelf, ik doe dit momenteel naast mijn voltijd HBO-studie Commerciële Economie. Het voordeel van het feit dat ik nog studeer is dat ik een lange vakantieperiode heb in de zomer. Het nadeel dat hier aan vastkleeft is natuurlijk dat dit midden in het hoogseizoen is. Tijdens deze vakantieperiode ben ik natuurlijk wel gewoon full-time aan het werk, en ook tijdens mijn reizen zijn er dingen die moeten gebeuren voor klanten. Hoe ik dit kan doen? Je leest het hier!

Goed, het heeft natuurlijk enorm veel voordelen, voor jezelf werken, maar er kleven ook zeker nadelen aan vast. Waar je normaal gesproken voor je vakantie tegen je collegas zegt: Tot na de vakantie en succes met het overnemen van mijn werkzaamheden! kun je dit als eigen baas natuurlijk niet doen. Het is dus een kwestie van zowel de reis als je werkzaamheden enorm goed plannen. Enkele dingen die ik doe als ik op reis ga som ik hieronder op.

Klanten tijdig inlichten
Stap 1 als je op reis gaat als eigen baas is zorgen dat al je klanten hier van op de hoogte zijn. Door mijn klanten tijdig op de hoogte te brengen kunnen zij zelf ook rekening houden met hun planning en eventuele opdrachten tot na mijn vakantie uitstellen of juist vervroegen naar voor mijn vakantie. Mocht ik een klant niet tijdig geïnformeerd hebben dan loop ik natuurlijk het risico dat hij of zij tijdens mijn reis overstapt naar een andere partij die wel direct aan de opdracht kan gaan werken. Dit moeten we natuurlijk niet hebben toch?

Enorm goed plannen
Naast het inlichten van mijn klanten zorg ik, zoals gewoonlijk, voor een goede en strakke planning. Nu komt het, zeker in mijn vakgebied, redelijk vaak voor dat een deadline verschoven moet worden omdat er bijvoorbeeld onverwachte bugs de kop op steken of omdat aangeleverd materiaal van een derde partij niet op tijd binnen is. Ik moet hier, zeker rond mijn reizen, heel goed rekening mee houden. Ik kan sommige zaken absoluut niet uitstellen tot na mijn reis. Moet je nagaan dat ik de lancering van een webwinkel even uit zou stellen tot na mijn reis, dan loopt mijn klant gewoon een maand omzet mis.

Overdracht aan concullega
Sommige klanten hebben iedere week opdrachten liggen voor mij. Hoewel deze zaken veelal vooruit te plannen zijn komt het ook wel eens voor dat er een spoedopdracht is die binnen een x aantal dagen opeens af moet zijn. Normaal kan ik hier op inspelen door te schuiven in mijn planning of door simpelweg wat meer te werken. Tijdens mijn reizen wil ik echter optimaal van de reis zelf kunnen genieten en hierdoor zorg ik vaak voor een overdracht aan collegas uit hetzelfde vakgebied. Dit gebeurt echter altijd in overleg met de klant zodat deze niet voor rare verrassingen komt te staan. Na terugkomst draagt de concullega het werk weer netjes over.

Laptop en gegevens mee
Hoe graag ik mijn MacBook ook thuis zou willen laten, het is toch echt noodzakelijk dat ik hem meeneem. Waarom? Puur in het geval van storingen. Veel websites van klanten draaien op mijn eigen server. Dit houdt in dat als er een probleem is met de server, ik de enige ben die dit probleem kan verhelpen. Hierdoor moet ik dus ten alle tijden in de gelegenheid zijn om binnen 24 uur en het liefst nog sneller eventuele problemen te verhelpen.

Altijd bereikbaar zijn
Altijd bereikbaar zijn is natuurlijk een relatief begrip. Ik ben op vakantie altijd bereikbaar, maar niet per sé 24/7 telefonisch. Voor normale vragen kunnen mijn klanten mij gewoon een mail sturen. In uiterste noodgevallen kunnen mijn klanten mij bellen en met een beetje pech betekent dat dat ik aan de slag moet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *